Här kommer några användbara tips som du kan använda dig av på Instagram, för att få fler följare och öka upp engagemanget av dina inlägg.
1. Använd Hashtags
Du kan använda upp till 30 hashtags på varje Instagram-inlägg, och jag använder dem personligen! Tänk på orden som söktermer. Det här är de ord som folk skriver in på fliken Sök, för att hitta relevanta konton att följa.
Var säker på att du dyker upp vart du borde genom att hashtaga med ord som är relevanta.
Vilken är din business? Hälsa och fitness, sociala medier tips, bröllop planering, nyfödda fotografering ... vilka ord beskriver just ditt inlägg?
Skapa hashtags runt dina sökord och lägg in dem på varje bild. Ett tips är att lägga alla dina hashtags i första kommentaren för då stör det inte ditt budskap i inlägget.
Istället för ord som #hälsa eller #ekonomi, bli specifika med ord som är lite udda och beskriver vad du gör det kan vara #hälsocoach #ekonomikonsult mm. Du behöver inte oroa dig för att använda hashtags som beskriver just den bilden som du visar utan tänk även på vad hela ditt konto handlar om och använd de hashtags också.
2. Sätt dig in i situationen som potentiell följare
Har du någon gång tänkt på din ideal kund och vilka hashtags de använder på sina foton? Sök på de hashtags som dom använder och spendera lite tid varje dag att gilla och kommentera deras foton. Jag använder hashtags runt småföretag som exempelvis #entreprenör, #företagare, etc ... men vem är din kund? Vad postar de och tittar på?
Gör en lista med 5-10 hashtags för att söka nya kunder. Gå igenom och gillar minst 30 bilder varje dag och kommentera när du känner att du vill. Var uppmärksam på hur många nya följare du får de närmaste 24 timmarna.
3. Geo-Tagga
Instagram-inlägg som har en geo-tagg (en plats tagg, som en "incheckning") får upp till 79% mer engagemang. Om du har en fysisk plats måste du ställa in den som en anpassad plats och du bör märka din egen plats varje gång du lägger in. Om du inte har en fysisk plats, överväg åtminstone att checka in till din stad eller region. Om ditt företag är "överallt", tänk på andra ställen du kan checka in på i närheten. Delta du i evenemang som din potentiella kund eventuellt skulle delta i, som en konsert eller ett event? Ofta har händelser skapat förinställda Geo-Tags, och du kan checka in till evenemanget själv.
Din potentiella kund kanske söker dessa platser och ser ditt inlägg!
Hoppas att du kommer att ha nytta av dessa tips och att du känner att det kommer ge dig en boost i dina följares engagemang och att du även kan få fler som hittar ditt konto.
Hälsningar
Ulrika
Awesome media jobbar som virtuell assistent med inriktning mot sociala och digitala medier. Vill du som företagare höra mer om hur jag kan hjälpa er? Kontakta mig på, hej@awesomemedia.se