Hur gör man "swipe up" på instagram?

Uppdaterad: jun 29

En "Swipe up" funktion på Instagram Stories kan du bara få den dagen du når 10.000 följare eller blir ett verifierat konto, av Instagram.


Självklart är det kul att få igång den funktionen och smidigt MEN utan relevant och värdefullt innehåll, som riktar sig till din idealkund, så kommer ingen att Swipa up upp i alla fall.


Swipe up innebär att om du har fått 10.000 följare på ditt Instagram konto så får du en funktion som gör att du kan lägga till en länk i Stories, och den kan dina följare komma åt genom att dra fingret nere i från skärmen och upp, då kommer de direkt till den sidan som länken handlar om. Man Swipar alltså upp.



Här kommer några tips på hur du göra för att få ut din content UTAN att ha Swipe up på Stories:


1. Uppmana till prenumeration av nyhetsbrev

Genom att lägga till ett omnämnande av dig själv på stories så kommer man direkt upp till din profil. Där har du länken till att prenumerera på ditt nyhetsbrev. Det vore även trevligt om de kunde ladda ner ett freebie på något sätt, det ökar trovärdighet och er relation ytterligare.


Du kan även be dina följare att svara JA i direktmeddelanden så skickar du länken till de som önskar till Freebien eller till det mervärde du vill dela med dig.



2. DM - Direkt meddelande

I direkt meddelande (DM) är det många köp och sälj som görs. Så...istället för att säga "Swipe up" för mer info så kan du säga "Skicka DM för mer info". DM ligger alltid tillgängligt längst ner i ditt inlägg på Stories.




3. Skapa innehåll som ger människor mer möjlighet att uppleva DIG och din kunskap.

Att hitta sätt att skapa bra innehåll för dina följare är A och O. Några sätt kan vara att:

- Bjuda in till din Facebook-grupp

- Ge gratis utmaningar

- Gratis freebies

Om du skapar innehåll som löser problem behöver du inte kunna "Swipa up" för att få dem att vilja det. Lägg länkarna i din profil och hänvisa dit genom att lägga till ett omnämnande om dig själv/ditt företag i inlägget så kan man klicka direkt på länken för att komma till din profil.


Det här är ett exempel på hur du kan uppmärksamma ditt INNEHÅLL så att du kan påverka människor och få dem att agera på det du delar med dig.


OBS! Även här kan du be dina följare att svara JA i direktmeddelanden så skickar du länken till de som önskar till det mervärde som du vill dela med dig av.



4. Se över din egen content

Att avsätta tid till att lära känna dina följare är en innehållsstrategi i sig. Titta över om det innehåll som du producerar är något som gör att du interagerar med dina följare. Får du kommentarer, DM och klick till hemsidan på den content du har i dina inlägg så gör du ett bra jobb. Om inte så är det något du kan titta över och se hur du kan utveckla. Titta på de inlägg som har gått bäst och analysera varför de har gått så bra.


Om du löser dina följares problem och delar med dig av ditt värde med ditt innehåll så kan du absolut klara dig utan en Swipe up funktion.


Be Awesome!

/Ulrika


......................................



Ulrika Andersson heter jag och jag jobbar som digital marknadsförare och virtuell assistent med inriktning mot sociala och digitala medier. Mitt företag heter Awesome media och jag har nu drivit det i lite drygt 2 år.

Du kan kolla in mina olika tjänster på min hemsida eller så kan du boka in ett gratis 30 minuter uppstartsamtal, där vi pratar mer om hur jag skulle kunna dig framåt i din marknadsföring.


Självklart binder du dig inte till något om du har ett samtal med mig utan du kommer få en offert av mig efter vårt samtal för hur jag skulle kunna hjälpa dig. Det enda du kommer "förlora" på ett samtal med mig är 30 min av din tid. Det du kommer "vinna" är att du kan få mer tid över till det DU är bäst på och låta mig gör det andra.


Vill du som företagare höra mer om hur jag kan hjälpa er? Kontakta mig på hej@awesomemedia.se eller läs mer på hemsidan www.awesomemedia.se



0 visningar

Awesome media - 
 Digital marknadsföringskonsult och Virtuell assistent inom sociala medier

©Awesome media 2020