5 tips till din Instagram biografi

Den perfekta Instagram biografin - finns den egentligen? Nää, men det finns saker du bör sträva efter att få in i fin bio för att få den bästa räckvidden.


När du bestämt dig för att finnas med på Instagram för ditt företags tjänster eller produkter så är det endel saker som du behöver fixa. Det är bland annat din biografi. Din bio berättar vem du är, vad du säljer och beskriver för den nye besökaren vad denne egentligen kan förvänta sig av ditt konto. Din biografi ska vara så tydlig att besökaren direkt känner att denne vill kontakta dig på något sätt, därav att du ställer in ditt konto som ett företagskonto där du kan ge besökaren de kontaktvägar som du har för att kunden sen ska kunna ta kontakt och skapa ett köp.





Varför måste man då vara så noga med sin biografi?


Jo, eftersom din bio är det första som besökaren ser när de klickar in på din profil. Du får bara en chans att göra ett första intryck, så se då till att göra det!



Du ska få 5 tips på vad du kan tänka på gällande din biografi:


1. Namn & användarnamn

Gör ditt @ användarnamn till ditt faktiska namn eller företagsnamn, jag har ex. @awesomemedia.se Det här gör att du istället kan använda utrymmet där ditt namn ska vara för att låta folk veta vad ditt yrke och/eller lägga till några av dina magiska sökord.

Om vi tar mitt egna konto som exempel så har jag, just idag, Social media ⎮ Marknadsföring. Det här beskriver några av mina sökord och om någon söker på Marknadsföring på Instagram så kommer jag komma upp i den sökningen. Bra va?


2. Profilbild

Om du är ett personligt varumärke tycker jag kanske att din profilbild vara en bild av dig. Kanske kan du på den lilla bilden både få plats med din logo och din profilbild. Det hade ju varit bra. Den personliga bilden gör att man känner en samhörighet med dig som person när man som besökare går in och tittar på din Instagram sida.