Tips på hur du kan jobba med Facebook 2021!

När du startar upp ett företag så funderar man oftast vilka sociala medie man ska finnas med på med företaget. För att veta vilka sociala medier du bör finnas med på bör du se över vilken målgrupp du vänder dig till. Är målgruppen från 35 år och uppåt så är Facebook en bra kanal för dig. Men tänker du då...jag har hört att det är svårt att nå ut på Facebook. Då ska du få några tips av mig på vad du ska ta med dig när du sätter upp din strategi för din närvaro på Facebook.



✓ Vilken är din målgrupp?

För att veta vem du ska "prata" med på Facebook och på vilket sätt du ska lägga upp din företagsröst måste du veta vilken målgrupp du vänder dig till. Är det män eller kvinnor? Är det ålder 35-55 år eller 55-70 år du vänder dig? Är det en produkt du ska sälja eller är det tjänster?

När du vet lite mer om din målgrupp så vet du även hur du ska lägga upp ditt sätt att "tilltala" den gruppen på Facebook. För du vill ju prata med följarna och få en kommunikation, det kan du bara få om du pratar med dom på rätt sätt.


Att göra: Skriv en lista på vilken målgrupp som du har kommit fram till är den rätta för din produkt/tjänst. Se sedan över vilka sociala medier som målgruppen finns på.



✓ Hur gör dina konkurrenter?

Gör en konkurrentanalys! Ta fram en lista på de företag som du ser som dina 3 konkurrenter (kan bli för mycket att gå igenom annars). Gå igenom deras Facebook sida för att se hur de skriver, gå igenom deras hemsida för att se hur de har lagt upp sin strategi och om du ser vilka sökord som konkurrenten fokuserar på.


Att göra: Skriv en lista på vad de gör bra och som du gillar att de gör. Fundera ut hur du kan göra på liknande sätt utan att kopiera dom. Här kan du även skriva ner vad de gör som faktiskt är dåligt för att du själv inte ska göra samma misstag.



✓ Hitta dina sökord

Jag brukar uppmana att man jobbar med 3-5 sökord för sitt företag. Dessa sökord kan man sedan implementera på sin hemsida i form av sökord för huvudsida och undersidor för att dra trafik till sin plattform.

Dessa sökord kan du även implementera i dina sociala medier som sökord.


Att göra: Se över dina konkurrenter igen, googla på ord som du tror är bra att finnas med på och se hur andra gjort. Skriv ner sökorden som du anser är de ord som du ser får mycket besök i din bransch och använd dessa i dina plattformar och strategier.



✓ Engagera dina följare!

När du har skapat din Facebook sida och gjort hela grunden så är det dags att börja