Tips på hur du kan jobba med Facebook 2021!

När du startar upp ett företag så funderar man oftast vilka sociala medie man ska finnas med på med företaget. För att veta vilka sociala medier du bör finnas med på bör du se över vilken målgrupp du vänder dig till. Är målgruppen från 35 år och uppåt så är Facebook en bra kanal för dig. Men tänker du då...jag har hört att det är svårt att nå ut på Facebook. Då ska du få några tips av mig på vad du ska ta med dig när du sätter upp din strategi för din närvaro på Facebook.



✓ Vilken är din målgrupp?

För att veta vem du ska "prata" med på Facebook och på vilket sätt du ska lägga upp din företagsröst måste du veta vilken målgrupp du vänder dig till. Är det män eller kvinnor? Är det ålder 35-55 år eller 55-70 år du vänder dig? Är det en produkt du ska sälja eller är det tjänster?

När du vet lite mer om din målgrupp så vet du även hur du ska lägga upp ditt sätt att "tilltala" den gruppen på Facebook. För du vill ju prata med följarna och få en kommunikation, det kan du bara få om du pratar med dom på rätt sätt.


Att göra: Skriv en lista på vilken målgrupp som du har kommit fram till är den rätta för din produkt/tjänst. Se sedan över vilka sociala medier som målgruppen finns på.



✓ Hur gör dina konkurrenter?

Gör en konkurrentanalys! Ta fram en lista på de företag som du ser som dina 3 konkurrenter (kan bli för mycket att gå igenom annars). Gå igenom deras Facebook sida för att se hur de skriver, gå igenom deras hemsida för att se hur de har lagt upp sin strategi och om du ser vilka sökord som konkurrenten fokuserar på.


Att göra: Skriv en lista på vad de gör bra och som du gillar att de gör. Fundera ut hur du kan göra på liknande sätt utan att kopiera dom. Här kan du även skriva ner vad de gör som faktiskt är dåligt för att du själv inte ska göra samma misstag.



✓ Hitta dina sökord

Jag brukar uppmana att man jobbar med 3-5 sökord för sitt företag. Dessa sökord kan man sedan implementera på sin hemsida i form av sökord för huvudsida och undersidor för att dra trafik till sin plattform.

Dessa sökord kan du även implementera i dina sociala medier som sökord.


Att göra: Se över dina konkurrenter igen, googla på ord som du tror är bra att finnas med på och se hur andra gjort. Skriv ner sökorden som du anser är de ord som du ser får mycket besök i din bransch och använd dessa i dina plattformar och strategier.



✓ Engagera dina följare!

När du har skapat din Facebook sida och gjort hela grunden så är det dags att börja publicera.

  1. Publicera frekvent och gärna vid samma tid.

  2. Publicera inlägg som engagerar dina följare. Det gör att de börjar kommunicera med dig och de andra följarna.

  3. Uppmana till kommentar - avsluta med en fråga eller be dem att lämna sina egna tips.

  4. När du har hittat vilka inlägg som engagerar så är det inlägg som dom som du ska publicera.

  5. Var inte rädd att länka vidare till din hemsida, har du en engagerad följar skara så kommer de tillbaka och kommenterar. Du kan alltid uppmana till att läsa inlägget och återkomma ge sina tips.



✓ Svara på kommentarer och visa att du ser dina följare!

Nästan viktigast av allt är att SVARA på kommentarer och hejjarrop! Du måste finnas där när du publicerar för att kunna svara och engagera tillbaka. Ställ frågor tillbaka, uppmuntra till fler kommentarer och tacka för kommentarer.



✓ Annonsering - ett måste?

För dig som helt nytt konto på Facebook kan det vara bra att sätta en budget för annonsering. Antingen om du annonserar dina inlägg som har gått bra (fått många klick, visningar eller kommentarer) eller så kan du annonsera för att få fler följare.


Du behöver inte ha en stor budget för annonsering men du kan sätta upp en strategi för hur mycket du vill lägga ex. första kvartalet, andra kvartalet osv. i marknadsföringspengar på Facebook. Förhoppningsvis behöver du bara göra det i början för om du är engagerad på sociala medier så kommer du gynnas av det genom mer organisk spridning (ej köpta visningar).


Att göra: Sätt upp en strategi för vilken budget du behöver ha i början för att få igång ditt konto. Kan ligga på allt mellan 300-500kr/mån för en mindre företagare.


Hoppas du känner att du har lite mer att gå på just nu gällande Facebook 2021. Har du frågor är du välkommen att fråga på.


Be awesome!

/Ulrika






Ulrika Andersson heter jag och jag jobbar som digital marknadsförare och virtuell assistent med inriktning mot sociala och digitala medier. Mitt företag heter Awesome media och jag har drivit det i snart 5 år. Jag har dock jobbat med marknadsföring sedan 1999.


Du kan kolla in mina olika tjänster på min hemsida eller så kan du boka in ett gratis 30 minuter samtal, där vi pratar mer om hur jag skulle kunna dig framåt i din marknadsföring.


Självklart binder du dig inte till något om du har ett samtal med mig utan du kommer få en offert efter vårt samtal med tankar om hur jag skulle kunna hjälpa dig. Det enda du kommer "förlora" på ett samtal med mig är 30 min av din tid. Det du kommer "vinna" är att du kommer kunna få mer tid över till det DU är bäst på och låta mig gör det andra, om du väljer att jobba med mig.


Vill du som företagare höra mer om hur jag kan hjälpa er? Kontakta mig på hej@awesomemedia.se eller läs mer på hemsidan www.awesomemedia.se

47 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla