Awesome media - 
 Digital marknadsföringskonsult och Virtuell assistent inom sociala medier

©Awesome media 2020

Har du fokus på jobbet?



Att sitta och jobba kan både vara lugnt och avkopplande men även väldigt splittrat. Hur gör man då för att hålla fokus på det man gör just nu? För att jag själv ska lära mig att hålla ögonen på det som jag jobbar med just nu så går jag efter några av mina egna riktlinjer. Kan tänkas självklara men hur har du det egentligen med dessa?

1. Ta bort det som distraherar dig

För att vara fokuserad och få dagens uppgifter utförda effektivt gäller det att ta bort allt som distraherar dig. Det kan vara notiser, texter och att ha din e-post öppen. Några tips är att stänga av meddelanden, stänga av telefonen och stänga alla webbläsarflikar som du har öppna men inte använder för tillfället.

2. Schemalägg några pauser

Att arbeta flera timmar i streck. Konstant arbete leder till utbrändhet men även till att du tillslut inte vet vad du gjort och inte gjort. Gå ifrån ibland och andas lite för att få en ny överblick över din arbetsdag, tid och ger dig mer fokus. Ta en paus från datorn och lägg in ett par mindre pauser på förmiddagen och eftermiddagen.

3. Ha ett flexibelt schema

Det är viktigt att ha lite öppna luckor i ditt schema och vara lite flexibel. Det kan vara saker som händer under dagen som du behöver fokusera på. Var realistisk när du lägger ditt schema för dagen/veckan.

4. Belöna dig själv

Att ge dig själv en liten kickoff, present eller belöning vid avklarade uppgifter gör att du fokuserar bättre också. Exempel om du klarar av de saker som jag prioriterat på förmiddagen och gjort det bra och levererat i tid så kan jag unna mig en god lunch på stan med kollegor. Eller varför inte en god kaffe från Espresso house på lunchpromenaden.

5. Hitta någon som motiverar dig

Har du svårt att fokusera och behöver hjälp kan du hitta en vän som du kan dela din dag med. Du kan skicka ett mail eller sms varje morgon med dina fokusmål under dagen. Han/hon kan då hjälpa dig att uppmuntra dig och fråga hur det går. Svårt att komma undan då. :)


6. Vart tar din tid vägen?

Vet du vart din tid egentligen tar vägen? Använd exempelvis programmet Toggl för att spåra dina timmar och se vart du lägger din tid. I Toggl kan du inte bara kan se vart du lägger fokus utan även hur lång tid du faktiskt la ner på arbetet till just den kunden.

7. Sätta en tidsgräns för möten och uppgifter

Brukar du ha öppna mötestider? Sätt en tidsgräns för möten. Istället för att planera mötet 1 timme så lägg det på 30 minuter. Det blir då 30 effektiva minuter istället för ett långdraget möte på 60 minuter. Samma sak för dina arbetsuppgifter. Här kan du tänka att den här arbetsuppgiften får bara ta så här lång tid. Klocka med Toggle och bli mer effektiv. Så...där har du just sparat tid, fokus och effektivitet.

Lycka till i jakten på din fokus!

Awesome media jobbar som virtuell assistent med inriktning mot sociala och digitala medier. Vill du som företagare höra mer om hur jag kan hjälpa er? Kontakta mig på, hej@awesomemedia.se

www.awesomemedia.se

#fokus #tips #awesomemedia #pauser

4 visningar