Om du inte redan använder Pinterest för företag så är det dags att fundera på om du verkligen ska vara med där?!
Nu när många företag är upptagna med att fokusera sina marknadsföringsinsatser på Instagram och Facebook, har Pinterest vuxit till en kraftfull plattform och sökmotor som du kan utnyttja för att skilja dig från konkurrensen. Pinterest har ca 300 miljoner globala månatliga aktiva användare vilket innebär att du når ut till VÄLDIGT många i din egen målgrupp varje månad.
Att undersöka hur andra småföretagare i din företagskategori använder Pinterest är något du bör göra för att få ett hum om hur du själv skulle vilja lägga upp din medverkan på plattformen.
Det är viktigt att ha en bra och utvecklad marknadsföringsplan innan du börjar starta upp att pinna dina inlägg. Du kommer i det här inlägget få lite tips om vad du bör få med och tänka på.
Så…är redo att komma igång med Pinterest? Här får du sju tips för hur du kan använda Pinterest och för att bli inspirerad att använda Pinterest för marknadsföring av ditt företag och för att stärka ditt varumärke online.
Nu kör vi…
1. Optimera din Pinterest-profil
Det tar bara några sekunder att konfigurera din affärsprofil på Pinterest, men det betyder inte att du ska sluta där. När människor tittar på din profil bör de kunna få en klar uppfattning om vad ditt varumärke handlar om och vilken typ av innehåll de kan förvänta sig av dig.
Så om du kommer att använda Pinterest för ett företag börjar du med att optimera din profil så att du reflekterar din varumärkesimage exakt.
➙Ha en företagslogotyp i din profilbild och anpassa den till rätt storlek
➙Skapa ett iögonfallande omslagsfoto som återspeglar ditt varumärke
➙Skriva en beskrivning som definierar ditt varumärke och vad dina följare bör förvänta sig av ditt konto
➙Lägg till din adress till hemsidan
➙Gör några mappar med Produkter/tjänster och annat som återspeglar ditt företag
2. Marknadsför dina produkter
Om du har fysiska produkter så är Pinterest en grym plattform att få ut sina produkter på. Pinterest älskar bilder och vill gärna att du delar dina bilder av dina produkter här. Använd gärna olika veriationer av färger och stilar. Kanske kan du även få tag på bilder från kunder som du får dela.
Skriv gärna dit priset i beskrivningen av produkten. (ex. 395 kr)
3. Dela länkar till dina blogginlägg
Har du en blogg så kan du använda dig av Pinterest för att dela dina blogginlägg. Gör en grafik eller använd ett foto som speglar ditt blogginlägg och dela i en specifik mapp för just blogginlägg. Vill du dela upp det i ytterligare mappar, för olika inriktningar för inläggen så kan du även göra det.
4. Dela videor
Dela dina videos här på Pinterest för bra spridning. Du kan bädda in dina videos direkt på Pinterest, vilket är en stor fördel för dig.
5. Utgå från Statistik
När du har börjat pinna inlägg på Pinterest är det dags för att göra lite undersökningar kring det. Ta reda på statistik! Det gör vi för att se om det du har lagt upp har fått någon spridning, om du når rätt målgrupp, om du bör annonsera för att nå ut, vilken målgrupp hittar dig här på Pinterest, får du nya följare, vilka intressen har de som följer dig…listan kan bli längre men det är du som måste hitta frågorna du vill få svar på gällande din målgrupp och synlighet.
Det du ser i statistiken att du gör bra, det är det du ska fortsätta med för det är det din målgrupp är ute efter på Pinterest.
6. Skapa ett utrymme för samarbete
Pinterest kan också vara en perfekt plattform för dig som jobbar inom skapande. Här kan ni skapa mappar där ni sparar bra idéer för kommande inspiration, dela med teamet på jobbet för brainstorming, dela idéer och lära av varandra genom att se vad ni har delat i era mappar.
7. Koppla till din webbplats
Du kan använda Pinterest för att bygga vidare på andra marknadsföringsaktiviteter online som du gör i ditt företag. Skapa en mapp med information kring din nuvarande kampanj. Pinna bilder från överallt med länkar till din hemsida, för att få spridning av dina pins och öka spridning av din kampanj.
Känner du att du tycker det är för mycket att behöva sätta dig in i när du ska sätta upp ditt konto så är det bara att du hör av dig till mig så hjälper jag dig/er att sätta upp kontot, ger er inspiration och manual för hur ni själva kan göra det här framöver. Läs mer om mina paket här!
Be Awesome!
/Ulrika
Ulrika Andersson heter jag och jag jobbar som digital marknadsförare och virtuell assistent med inriktning mot sociala och digitala medier. Mitt företag heter Awesome media och jag har nu drivit det i lite drygt 3 år men har jobbat med Digital marknadsföring på större bolag i över 20 år.
Du kan se mina olika tjänster på min hemsida eller så kan du boka in ett gratis 30 minuter uppstartsamtal, där vi pratar mer om hur jag skulle kunna dig framåt i din marknadsföring.
Självklart binder du dig inte till något om du har ett samtal med mig utan du kommer få en offert av mig efter vårt samtal för hur jag skulle kunna hjälpa dig. Det enda du kommer "förlora" på ett samtal med mig är 30 min av din tid. Det du kommer "vinna" är att du kan få mer tid över till det DU är bäst på och låta mig gör det andra.
Vill du som företagare höra mer om hur jag kan hjälpa er? Kontakta mig på hej@awesomemedia.se eller läs mer på hemsidan www.awesomemedia.se
#pinterest #pinterestcoach #awesomemedia #UlrikaAndersson #pinterestförföretag
Comments