Planering av sociala medier




Om man frågar några av de som använder sig av sociala medier vad de tycker är svårast och jobbigast, så är det att komma på saker att lägga i sitt flöde. Men också tiden det tar att göra allt från A till Ö.


Många skapar innehåll som de vill dela med sig av som ger värde - inte bara för att sälja - vilket gör att följarna får förtroende för "experten" som sitter bakom kontot.


Att ha en plan för din content gör att du blir mer effektiv och andra ser att kontot känns proffsigt för att det funnits en plan och tanke bakom inläggen.


Självklart kan även jag slänga ihop ett inlägg som kanske inte är helt genomtänkt eller planerat, vem gör inte det?! Det finns ju saker som händer där man känner att - det här måste jag dela med mig av nu uppstår.


Jag vet att många hakar upp sig på det här med planering och funderingar kring inlägg därför tänkte jag att ni skulle få ta del av hur jag själv planerar mina inlägg. Kanske finns det något jag gör som du känner är bra och gärna vill ta efter.



I början när jag började planera


I början, när jag var ny på det här med att sköta en hel kanal själv, så brukade jag inte vara så noga med det här med planering för mina egna inlägg. Det kunde vara saker som jag såg eller tänkte på som jag skrev ner någonstans som sedan kom bort eller så förstod jag inte riktigt mina egna anteckningar och tankar. Då blev inte inläggen så bra utan det blev väldigt rörigt och ofokuserat. Min kanal kändes rörig och ofokuserad.


Det här gjorde att jag var tvungen att tänka om och se till att hitta ett bättre system. Ett system och sätt för hur det skulle ta så lite tid som möjligt för mig att fixa med mitt innehåll men att jag skulle få så bra content som möjligt för den som följde mitt konto.