Planering av sociala medier

Uppdaterad: 11 nov 2019




Om man frågar några av de som använder sig av sociala medier vad de tycker är svårast och jobbigast, så är det att komma på saker att lägga i sitt flöde. Men också tiden det tar att göra allt från A till Ö.


Många skapar innehåll som de vill dela med sig av som ger värde - inte bara för att sälja - vilket gör att följarna får förtroende för "experten" som sitter bakom kontot.


Att ha en plan för din content gör att du blir mer effektiv och andra ser att kontot känns proffsigt för att det funnits en plan och tanke bakom inläggen.


Självklart kan även jag slänga ihop ett inlägg som kanske inte är helt genomtänkt eller planerat, vem gör inte det?! Det finns ju saker som händer där man känner att - det här måste jag dela med mig av nu uppstår.


Jag vet att många hakar upp sig på det här med planering och funderingar kring inlägg därför tänkte jag att ni skulle få ta del av hur jag själv planerar mina inlägg. Kanske finns det något jag gör som du känner är bra och gärna vill ta efter.



I början när jag började planera


I början, när jag var ny på det här med att sköta en hel kanal själv, så brukade jag inte vara så noga med det här med planering för mina egna inlägg. Det kunde vara saker som jag såg eller tänkte på som jag skrev ner någonstans som sedan kom bort eller så förstod jag inte riktigt mina egna anteckningar och tankar. Då blev inte inläggen så bra utan det blev väldigt rörigt och ofokuserat. Min kanal kändes rörig och ofokuserad.


Det här gjorde att jag var tvungen att tänka om och se till att hitta ett bättre system. Ett system och sätt för hur det skulle ta så lite tid som möjligt för mig att fixa med mitt innehåll men att jag skulle få så bra content som möjligt för den som följde mitt konto.




Hur får man då ihop idéer?


Ha en tanke med dig att du alltid letar innehåll till dina sociala medier. Vart du än är eller vad du än gör. Skriv ner dessa i en bok eller i anteckningar och gör inläggen till dina egna, med egna tankar och eget fokus.

Att inte stressa fram innehåll är det bästa och att planera långt fram är toppen. Visst kan det vara svårt att planera långt fram (1 månad) men det ger en så stor frihet!


Det tar bort din stress på att du måste få fram innehåll NU och du kan då tycka det är kul när det verkligen kommer små inlägg du kan göra, för att verkligen visa en händelse som sker här och nu.


Uppgift till dig: Fundera på hur långt fram du skulle vilja göra dina inlägg och hur många du vill planera att lägga ut i veckan.



Gör research


Jag brukar sätta mig inför min batching-månad (att batcha är att planera flera saker samtidigt, fokuserat och effektivt) med att göra research inför mina inlägg.

Vad vill jag nå ut med, hur har det gått med mina förra inlägg, vad gillade alla? Vad händer framöver i de olika medierna och vad vill jag dela med mig av. Är det en lösning, är det ett tips, är det försäljning av en tjänst eller kanske berätta om en tjänst jag har. Kanske ska jag släppa en ny tjänst och vill berätta om varför du som följare kan ha användning av den.


Uppgift till dig: Skriv ner alla dina tankar på vad du vill förmedla under månaden. Det behöver inte vara perfekta inlägg utan bara grov text på vad du vill förmedla och ev. känsla på vilken bild du skulle vilja ha till inlägget.




Andra bra sätt att hitta content


Ett annat bra sätt att få fram content (innehåll) är att fråga dina följare vad de skulle vilja läsa mer om, få tips eller hjälp med. Då får du ju konkreta svar och VET vad de vill läsa om.


Du kan även återuppliva gamla inlägg och innehåll. Det kan du göra genom att justera, uppdatera och återbruka dina inlägg. Du kan byta ut bilder, hashtags och rikta ditt inlägg till en annan målgrupp om du vill.


Uppgift till dig: Kolla igenom vilka inlägg som funkat bättre än andra genom att gå igenom din statistik. Gör ett inlägg i ditt flöde eller i Stories och be om feedback från dina följare med vad de vill läsa om.



Jobba med inlägget


Efter min research så sätter jag mig och jobbar med mina inlägg. Jag har ett ark jag har byggt upp i Google Drive (presentationer) där jag skriver mina texter, lägger till hashtags och lägger till mina bilder. Det gör att jag får en bra överblick över ev. teman jag har och får en känsla av hur det kommer se ut när jag publicerar inlägget. Det här är övergripande för alla medier, inte bara ett.


Jag har i princip samma content på alla inlägg. Dock anpassar jag det utefter om jag ska lägga inlägget på Instagram, LinkedIn, Facebook eller Pinterest.

Bilderna har ju olika format och länkar kan jag ha med på vissa. Dessutom publicerar jag inläggen på olika tider beroende på medie.


Mina tider som känns bäst för MIG är:

LinkedIn - 07:00

Instagram - 09:00

Facebook - 16:15 alt. 19 alt. 20

Pinterest - här har jag ingen direkt tid då Pintest är en sökmotor. Jag kan lägga inlägget där när som helst, men alltid i tanken att det ska vara SEO anpassat på bästa sätt.

Självklart kan jag publicera på andra tider också...det är ju ett bra sätt att testa sin följar skara och statistik lite.


Jag postar oftast 3-5 ggr i veckan. Inte mer! Jag publicerade varje dag i början och det var bra att göra då tror jag. Just för att jag fick många följare och även att jag lärt mig mycket på det. Dock så tycker jag nu att det räcker med 3 gånger i veckan och det är det som är mitt mål just nu. Men som sagt, vad som helst kan hända i veckan och då åker det också ut i mitt flöde. :)


Gör research i dina medier när det är bäst för DIG att publicera inläggen i dina medier.


Det första jag gör är att skriva ner alla helgdagar eller händelser som händer i den månad jag planerar för i min mall. Det här är ett enkelt sätt att skapa innehåll, eftersom dessa dagar redan är planerade för ett specifikt tema. Jag lägger inte upp temadagar hela tiden utan bara de som jag tycker är lite kul eller passar mig och mitt konto.


Uppgift till dig: Gå igenom sin statistik för att hitta vilka tider som passar dig bäst att publicera dina inlägg på. Se vilka temadagar som finns och vilka som passar dig och ditt konto.




Att göra anpassade bilder


När jag är klar med mina texter, för det är det jag alltid börjar med, så får jag en känsla för vilken bild jag vill använda till min text. En känsla som gör att jag letar efter rätt bild ett tag.


Jag använder Canva för att skapa mina bilder. Canva har mallar som är anpassade för varje sociala medieplattform, vilket är toppen. Det här är väldigt bra eftersom du inte behöver ta reda på vilken storlek som är den bästa storleken för Instagram just den här veckan. (kan ju ändras lite nu och då) ;)


Jag skapar alla mina bilder samtidigt och laddar sedan ner dessa till min dator.


Uppgift till dig: Se till att hitta en bra plattform där du gillar att göra dina bilder på ett smidigt sätt.



Schemalägga dina inlägg


När du har gjort alla dina steg ovan är det nu dags att schemalägga dina inlägg för de olika plattformarna. Jag har testat många olika schemaläggningsverktyg, då mina kunder använder sig av olika, och det finns verkligen en uppsjö av schamaläggningsprogram. Det program som jag har märkt har blivit en favorit för mig är Buffer.

Buffer har, när jag använt det, ALDRIG haft problem med publicering, strulat eller beskurit bilder konstigt eller något sånt. Jag är sjukt nöjd över att kunna använda mig av ETT system för att lägga mina inlägg på alla ställen. :)

Buffer schemalägger direkt på Instagram utan att mellanlanda i att jag måste göra något vilket är väldigt skönt!


För närvarande schemalägger jag alla mina inlägg för hela månaden. Du kan självklart schemalägga dina inlägg en gång i veckan om du så vill. Det här en personlig sak du måste känna dig fram om.


Jag gillar att schemalägga alla inlägg för jag vet också NÄR inläggen kommer ut för att vara där när kunder/följare och målgrupp ställer frågor eller återkopplar på PM till mig. Det är så viktigt att finnas där DIREKT när du har fått ett inlägg och svara på det. Det gör att algoritmen känner av att du finns där för dina följare och vill då visa dig för fler. :)


Alla interaktioner är guldvärda - om du vårdar dessa väl då kommer du komma åt en guldgruva tillslut. :)


Att använda mig av en schemaläggare är en fantastiska tidsbesparare som låter mig fokusera på andra viktiga delar av mitt företag - mina kunder!


Uppgift till dig: Se över vilka schemaläggningsprogram som skulle kunna fungera för dig och välj ut ett eller fler till din content.




Så...om vi nu sammanfattar det hela


Att planera sitt innehåll kan vara sååå jobbigt MEN det är även väldigt smidigt och tidsbesparande. När du har hittat ditt sätt att göra det på och du gör det frekvent så kommer du göra det här mer och mer effektivt. När du hittat en bra rytm så kommer du kanske till och med kunna planera ditt innehåll per kvartal, vem vet?


Jag har till och med märkt att jag har lättare att komma på nytt innehåll då min hjärna är med på mitt tänk och förstår (undermedvetet) att jag letar content. Jag tycker till och med att det blivit en liten sport för mig själv att se hur många inlägg jag kan göra för att minska min stress för att komma på inlägg till mina plattformar.


Du får gärna kommentera och dela med dig nedan om vad du tyckte om det här inlägget och skriv gärna hur DU planerar. Kanske har du ett sätt som jag kan anamma eller ett sätt som är mer effektivt.

Det är ju det som är så kul, att höra om andras planeringar och processer för att lära sig och utvecklas...eller hur?


Be Awesome!

/Ulrika


......................................



Ulrika Andersson heter jag och jag jobbar som digital marknadsförare och virtuell assistent med inriktning mot sociala och digitala medier.


Du kan kolla in mina olika tjänster på min hemsida eller så kan du boka in ett gratis 30 minuter uppstartsamtal, där vi pratar mer om hur jag skulle kunna dig framåt i din marknadsföring.


Självklart binder du dig inte till något om du har ett samtal med mig utan du kommer få en offert av mig efter vårt samtal för hur jag skulle kunna hjälpa dig. Det enda du kommer "förlora" på ett samtal med mig är 30 min av din tid. Det du kommer "vinna" är att du kan få mer tid över till det DU är bäst på och låta mig gör det andra.


Vill du som företagare höra mer om hur jag kan hjälpa er? Kontakta mig på hej@awesomemedia.se eller gå in på min hemsida www.awesomemedia.se





568 visningar

Awesome media - 
 Digital marknadsföringskonsult och Virtuell assistent inom sociala medier

  • Instagram - White Circle
  • Facebook - White Circle
  • Pinterest - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

Mail: hej@awesomemedia.se

Telefon: 0708-323334

Awesome media

Besöksadress: Stridsvagnsvägen 14, 291 39 Kristianstad

Godkänd för F-skatt

©Awesome media 2020 - webbdesign av Awesome media