Mediestrategi



Att ha en mediestrategi innebär att man planerar upp hur man ska sprida sitt varumärke och sin kunskap/produkt på sina sociala och digitala medier på bästa sätt.

När man gör sin strategi så finns det vissa saker som man bör titta på och sedan analysera och skriva ner - för att sedan hitta hur ni bäst kan nå ut i era kanaler och VILKA kanaler som ni bör finnas i.

Dessa saker bör ni fundera på i er mediestrategi:

Målgrupp

Har ni koll på vilken er målgrupp är och vart ni kan hitta dom?

Några frågor att ställa er om er målgrupp är:

  • Vilka sociala medier finns dom?

  • Hur gamla är dom och vilka sociala medier är då rätt för er?

  • Vart bor dom?

  • Hur bor dom?

  • Vilken relation lever dom i?


Kanaler

Vad är nyttan med sociala medier utifrån just ert företags affärsmål? Vad är syftet med att finnas socialt just där?

Är det rätt sociala medier som ni befinner er på? Hur ser era följare ut och är det rätt målgrupp som följer er?

Ni kan lära er mycket av era egna konton och det innehåll som ni har publicerat. Gå igenom och analysera:

  • Har du en profil som visar vilka ni är och vad ni erbjuder?

  • Vad har gett mest engagemang?

  • Hur ofta gör ni inlägg?

  • Vilka kanaler har ni mest engagemang på?

Målsättningar

Vilka målsättningar ska ni sätta upp? Vad vill ni uppnå?

Är det att stärka ert varumärke, att få nya kunder, försäljning eller är det att få fler besökare till hemsidan?


Konkurrensanalys

Vilka är era konkurrentar och hur marknadsför dom sig? Hur beter dom sig på sociala medier?

Se vad de gör och hur de engagerar sina följare. Finns det något som ni kan lära er av?

  • Hur ska ni kunna nå ut till er målgrupp?

  • I vilka kanaler ska ni finnas och vilka är mindre bra för just er och ert företag?

Inläggplan

Lägg upp en plan om era inlägg. Punkter att ha med sig för att göra en plan är:

  • Vad ska inläggen handla om? Sprid ditt varumärke och dina produkter på ett bra sätt.

  • Hur många gånger i veckan ska ni publicera era inlägg?

  • När publicerar ni era inlägg? (följ statistiken för att hitta bästa tiden)

  • Vem hos er är ansvarig?

  • Har ni rörligt material att dela eller behöver ni producera det?

  • Hitta rätt hashtags för Instagram att lägga till i era inlägg.


Slutsats

När du har koll på vilka sociala medier som ni kommit fram till att ni passar i, vilka era målgrupper är och vad ni har för inläggplan är det bara att skriva ner det här och sätta igång med sin sociala medie närvaro.

Glöm inte att följa statistiken på era följare för att att se om ni måste justera något på resans gång. Ingen strategi varar för alltid och den behöver uppdateras både nu och då efter ert varumärke, era produkter och vilken målgrupp ni vänder er till.

Awesome media är konsulter inom sociala- och digitala medier för att hjälpa företag att komma framåt med sin digitala strategi.

Vid frågor eller hjälp med ditt företag kontakta oss på hej@awesomemedia.se

#mediestrategi #strategi #socialamediestrategi #digitalstrategi #inläggsplan #målgrupp #målsättningar #konkurrensanalys

111 visningar

Awesome media - 
 Digital marknadsföringskonsult och Virtuell assistent inom sociala medier

  • Instagram - White Circle
  • Facebook - White Circle
  • Pinterest - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

Mail: hej@awesomemedia.se

Telefon: 0708-323334

Awesome media

Besöksadress: Stridsvagnsvägen 14, 291 39 Kristianstad

Godkänd för F-skatt

©Awesome media 2020 - webbdesign av Awesome media