250287548
top of page
Ulrika Andersson

5 tips för din organiska Instagram strategi


Instagram är den plattform som ökar mest av de populära sociala medier som vi finns på. Här kommer jag ge dig 5 tips för din organiska Instagram strategi 2019.

Att ha ett tänkt, en strategi med det du gör i dina olika plattformar gör att du kan dra nytta av din strategi. Det gör också att du kanske kan slippa betala allt för mycket i marknadsföringspengar utan se till att du kommer ut mer i det organiska söket och visningarna. Men då behöver du själv jobba lite.


1. Byt namn på Instagram för att ta del av SEO söket

Med det menar jag att man kan lägga till en del till sitt Instagram namn för att enklare visas i det organiska söket.

Om vi tar mig som exempel. Jag heter Awesome media på Instagram och genom att lägga till Awesome media ⎮ Digital byrå i mitt Instagram namn så kommer jag att synas för alla de som direkt går in och söker på Digital byrå.



2. Skriv texter som konverterar bra

Det viktigaste på Instagram är att få engagemang på sina Inlägg. Självklart hjälper det ju att ha en snygg bild så att dina följare stannar upp för att se bilden men du vill ju även att de ska interagera med dig genom att föra en dialog med dig.

Låt dina kunder upptäcka att du är den de bör anlita genom att prata med dom och visa att du är rätt person.

3. Mixa dina hashtags med stora och små

Mixa dina hashtags genom att blanda stora och små hashtags. Med det menar jag med antalet som använder själva hashtagen. Använder du bara stora så kommer du inte synas så väl utan försvinner bland alla inlägg. Använder du däremot lite mindre och specifika så kommer du synas och även kunna hamna som ett toppinlägg.


Endel säger att man inte ska använda sig av hashtags för att man inte behöver det. Men då är ju frågan - om det är det som gör att du hittas av nya följare varför ska du inte använda dom?

4. Rotera dina hashtags

Ett tips är att dela in dina hashtags i olika grupper beroende på vad ditt inlägg handlar om. Du ska använda dig av relevanta taggar till vardera inlägg.

Lägg upp dessa grupper i ex. anteckningar, gå in dit varje gång du publicerat ditt inlägg och hitta rätt grupp för rätt inlägg, kopiera sedan den gruppen som passar och klistra in i ett ny kommentar till ditt inlägg. Jag tycker det är så mycket bättre att ha taggarna i en egen kommentar. Dels för att det gör att man som besökare fokuserar på din content istället för att bli distraherad av taggarna och dels för att det faktiskt blir snyggare.

Med rätt taggar på rätt inlägg så har du chansen att rätt person kikar på ditt inlägg och vill bli din kund.

5. "Prata med andra"

Glöm inte att kommunicera med de som vill prata med dig. Om någon gjort sig mödan att skriva en kommentar till dig så är det viktigt att du så snart som möjligt svarar tillbaka till vederbörande. Dels för att du ska kännas seriös och intresserad och dels för att det är bra för dig att Instagram märker att du är intresserad av att andra vill kommunicera med dig. Det ger dig "pluspoäng" hos Instagram och då kommer du bli belönad med att visas för fler som kanske är intresserad av dig och ditt konto. Bra va?


Bonustips - något du INTE bör göra!

Tänk dig att du börja följa ett företag och det företaget följer dig tillbaka, helt plötsligt så bestämmer du dig att avfölja dessa direkt. Här tycker jag att du ska tänka efter lite. Det är INTE seriöst att följa ett konto och sedan direkt avfölja utan det känns mer som ett rent spel, från din sida.

Sååå....om du inte vill följa företaget från första början - Gör inte det!

Tänk på att du vill upplevas som seriös som företagare och inte bara någon som fiskar efter följare och likes.

Sociala medier handlar om kommunikation och interaktion inte antalet följare man har.

Be Awesome!

/Ulrika

Awesome media jobbar som digital marknadsförare, social media manager och virtuell assistent med inriktning mot sociala och digitala medier. Vill du som företagare veta mer om hur jag kan hjälpa dig? Kontakta mig på, hej@awesomemedia.se

1 339 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page